Belgický soubor Collegium Vocale Gent dnes na Pražském jaru nabídne starou hudbu
Praha 17. května (ČTK) - Na festivalu Pražské jaro dnes představí belgický soubor Collegium Vocale Gent v programu s názvem Madrigaly v Arkádii hudbu 16. a 17. století. Pod vedením svého zakladatele, sbormistra a dirigenta Philippa Herrewegheho v Rudolfinu uvede světská díla italských mistrů přelomu 16. a 17. století čerpající inspiraci z antické mytologie. Collegium Vocale Gent hudební odborníci označují za ikonu historicky poučené interpretace.
Na Pražské jaro soubor zavítá jako třináctičlenný vokálně instrumentální ansámbl. V programu zazní díla Salomona Rossiho, Giovanni Gastoldiho, Luky Marenzia, Claudia Monteverdiho, Sigismonda d’Indiy a Giachese de Werta.
Arkádie, historický region Peloponéského poloostrova, se do imaginace renesančních a barokních umělců otiskla jako předkřesťanský ráj obydlený pastýři, naplněný potěchami přírody, láskou a zpěvem. Mytické místo živilo inspiraci autorů madrigalů přelomu 16. a 17. století. Dirigent Herreweghe je sestavil do programu sestávajícího z tematických oddílů nazvaných Odloučení, Smrt a Intimita, s vrcholem v závěrečném Shledání milenců v proslulém Monteverdiho madrigalu Tirsi e Clori.
Monteverdi patří mezi pilíře repertoáru souboru. Když v roce 2017 Collegium Vocale Gent vydalo svou už druhou nahrávku Mariánských nešpor tohoto italského mistra, britský časopis Gramophone ji označil za 'úžasnou' a ocenil, že tři desítky let od vydání té první 'působí svěže a čiší z ní radostná spolupráce všech hudebníků'.
Herreweghe založil Collegium Vocale Gent v roce 1970 se svými spolužáky z Gentské univerzity. Byl jedním z prvních hudebníků uplatňujících myšlenky o historicky poučené interpretaci ve vokální hudbě. Pod jeho vedením se Collegium Vocale Gent vypracovalo ve špičkové těleso, charakteristické důrazem na rétorický aspekt zpívaného textu a průzračným zvukem.
Kromě koncertů se svým vlastním instrumentálním souborem vokalisté souboru vystupují s řadou dalších ansámblů historických nástrojů, ale i po boku nejlepších symfonických orchestrů. Pod Herrewegheho vedením soubor vydal více než 100 nahrávek.
Mezinárodní hudební festival Pražské jaro, jehož je soutěž součástí, na svém 79. ročníku nabízí na pět desítek koncertů. Festival v Obecním domě 12. května zahájila Má vlast Bedřicha Smetany v podání Berlínských filharmoniků. Na závěrečném koncertu 3. června zahraje Česká filharmonie vedená Davidem Robertsonem.
jir rdo
V opravené kapli v Chotěboři přibylo skoro stoleté harmonium, budou tam koncerty
Chotěboř (Havlíčkobrodsko) 16. května (ČTK) - V opravené kapli svaté Anny v Chotěboři na Havlíčkobrodsku bylo tento týden osazené koncertní harmonium. Nástroj z první poloviny 20. století doporučil zakladatel stálé expozice harmonií v Prostějově a koncertní hráč na harmonium Ondřej Mucha, který při Noci kostelů 7. června harmonium dvěma koncerty představí veřejnosti. Kaple patří městu. ČTK to dnes řekli Ondřej Mucha a chotěbořský starosta Ondřej Kozub (ODS).
Harmonium by mohlo znít při různých příležitostech. 'Já bych rád, aby kaple svaté Anny znovu ožila. Konaly se tam svatoanenské poutě, ty dávno v Chotěboři zanikly, takže bychom je chtěli obnovit,' řekl starosta. Uspořádat by tam šlo třeba i letní koncert či svatbu. Vloni dalo město přibližně za milion korun opravit památku zvnějšku, příští rok by mohlo přijít na řadu její okolí. 'Pak to bude nádherný prostor pro menší komorní záležitosti,' uvedl.
Neoklasicistní kaple byla podle památkového katalogu na kopci u města postavená v roce 1902, v místě původní kaple. Je u ní studánka a lipová alej.
Nově osazené harmonium nahradilo v kapli malý nástroj poničený červotočem. K propojení sběratele s chotěbořskou radnicí pomohla náhoda. Tamní hráč na varhany se byl podívat v prostějovské expozici a po necelém měsíci se Muchy po telefonu zeptal, jestli neví o harmoniu pro kapli svaté Anny. 'Já jsem shodou okolností psal posudek na ten nástroj, co tam je teď, takže jsem ho doporučil,' řekl Mucha.
Harmonium bylo postavené firmou August Förster v dnešním Jiříkově (tehdy Georgswalde) v severních Čechách. 'Je to jeden z těch velkých koncertních modelů,' uvedl Mucha. Město za něj zaplatilo 5000 korun. Včetně drobných oprav a dopravy by celkové náklady podle starosty neměly převýšit 15.000 korun.
Historická hodnota harmonií podle Muchy ještě není doceněná, pořád se objevují názory, že jde o lacinou náhradu varhan. Přitom je to plnohodnotný nástroj, který si zaslouží návrat do života koncertního i liturgického, řekl. Harmonia se kdysi z koncertních sálů, salonů a divadel rozšířila do kaváren, domácností, škol a obřadních síní, vlastnili je varhaníci. Pak je začaly vytlačovat elektrofonické nástroje. 'Ale třeba v Americe už je spousta muzeí harmonií a v Evropě je nás poměrně hodně sběratelů,' uvedl Mucha. Dodal, že přijde doba, kdy už harmonia nebudou. Prostějovská sbírka s víc než 110 nástroji je největší v Česku.
vst dr
DALŠÍ ZPRÁVY