SEZNAM
PANEL
V.
květen
IV.
duben
Kultura
PŘEHLED ZPRÁV - KULTURA
V.
květen
Rychnovský zámek zahájil sezonu, přišly stovky návštěvníků, více než loni
Rychnov nad Kněžnou 1. května (ČTK) - Zahájení sezony na zámku v Rychnově nad Kněžnou si dnes nenechaly ujít stovky návštěvníků. Areál zámku je ode dneška přístupný celý včetně obou prohlídkových okruhů. Novinkou je také opětovně zpřístupněná zvonice se zvonem Kryštof, který váží 5,6 tuny a v průměru měří 200 centimetrů. Prohlídka opravené zvonice je součástí druhého prohlídkového okruhu, řekli dnes ČTK zástupci zámku. Zámek je dominantou města a je sídlem rodu Kolowratů v Rychnově nad Kněžnou. V budově sídlí krajské Muzeum a galerie Orlických hor. 'Máme velkou radost, že jsme jsme dnes měli čtyřikrát větší návštěvnost než v zahajovací den loni. Snažíme se zámek otevřít lidem, máme ambice být kulturním centrum celého regionu,' uvedla dnes Andrea Kolowrat Krakowská. Rychnovský zámek nabízí se začátkem nové sezony řadu novinek, kromě zrekonstruované zvonice, která je opět přístupná po dvou letech, je nově bezbariérový. Ode dneška je otevřena také zámecká kavárna Café Kolowrat. Zámek chystá na sezonu řadu kulturních akcí, stěžejní bude koncert s podtitulem Souboj klavírů: Ondřej Brzobohatý Ondřej Brousek, který se na prvním nádvoří uskuteční v sobotu 29. června. Koncert je součástí programu Poláčkova léta. V červnu bude v areálu zámku také letní kino, prostory využívají v sezoně i další organizátoři kulturních a společenských akcí. Součástí letního programu zámku budou také noční prohlídky, kdy návštěvníky provede příběhem rodu Kolowratů sama Kolowrat Krakowská. Rychnovský zámek je považován za jeden z největších barokních komplexů východních Čech. Vystavět ho ve druhé polovině 17. století nechal František Karel I. Libštejnský hrabě z Kolowrat. V nedávno opraveném zámeckém areálu je také kostel Nejsvětější Trojice. Rychnovský zámek je spojen také s barokním architektem Janem Blažejem Santini-Aichlem, který je autorem architektonické kompozice rychnovského zámku a pracoval i na projektu kostela. Stavební práce v zámeckém komplexu začaly na konci února 2018 a skončily koncem roku 2022. Archeologové rychnovského Muzea a galerie Orlických hor, které v areálu zámku sídlí, během nich objevili pozůstatky stavby piaristické koleje z 18. století, jejímž autorem byl také Santini-Aichel. ku rdoZemřel někdejší výrazný politik ODS a spisovatel Miroslav Macek, bylo mu 79 let
Praha 1. května (ČTK) - Ve věku 79 let dnes zemřel jeden ze zakladatelů a dlouholetý místopředseda ODS Miroslav Macek. V době rozpadu Československa v roce 1992 byl místopředsedou federální vlády a vedl ministerstvo práce a sociálních věcí. ČTK to sdělila společnost Albatros Media, která vydávala jeho knihy. Macek, známý svými výraznými a často kontroverzními slovy i činy, z aktivní politiky odešel v roce 2001, později byl externím poradcem tehdejšího prezidenta Václava Klause. V posledních letech se věnoval psaní, byl autorem několika detektivek či pokračování románu Saturnin Zdeňka Jirotky. "S velkou lítostí oznamujeme, že po krátké těžké nemoci zemřel dnes 1. května poklidně ve spánku, doma v přítomnosti své milované ženy Petry, kmenový autor společnosti Albatros Media pan Miroslav Macek. Rozloučení proběhne v úzkém rodinném kruhu," uvedla mluvčí vydavatelství Jana Fikotová. Rodina podle ní předem děkuje za projevenou soustrast a zachování soukromí. Smutek nad Mackovým úmrtím a hlubokou soustrast rodině vyjádřil bývalý prezident Klaus, který ODS založil a léta vedl. Jednoho ze svých nejbližších spolupracovníků označil za politika, který se významně podílel na vzniku polistopadové autentické pravice. "Mirka jsem si nesmírně vážil pro jeho jasné politické myšlení, pro jeho schopnost srozumitelně formulovat své názory a pro jeho přesvědčivé vystupování, kterým uměl strhnout lidi kolem sebe. Mirek byl aktivní, pracovitý člověk mnoha zájmů," uvedl bývalý prezident v prohlášení, které zaslal ČTK. Odešel podle něj nejen významný a talentovaný člověk české polistopadové politiky, ale také všestranně zajímavá osobnost. Klaus připomněl, že kromě několikadílného pokračování Jirotkova Saturnina psal Macek detektivky, překládal Shakespearovy Sonety a rád se věnoval své zahradě. Macka ocenila také strana, kterou spoluzakládal. "Miroslav Macek byl výrazný politik, který ovlivnil směřování České republiky ke svobodě a volnému trhu. Nebál se ostře formulovat své názory a stát si za nimi. I proto bude chybět," uvedla ODS. Miroslav Macek se narodil 7. prosince 1944 v Litomyšli. Absolvoval lékařskou fakultu Univerzity Palackého v Olomouci, obor stomatologie, dlouhá léta pracoval jako zubař, žil v Zábřehu na Moravě. Do politiky se zapojil hned v listopadu 1989, kdy se angažoval v Občanském fóru, za které byl v lednu 1990 kooptován do Sněmovny lidu Federálního shromáždění. V červnu téhož roku byl pak zvolen poslancem Sněmovny národů. Po rozpadu Občanského fóra se stal jedním ze zakládajících členů ODS a opakovaně, byť s přestávkami, byl jejím místopředsedou až do své rezignace v roce 2001. Ve volbách v červnu 1992 byl opět zvolen poslancem Sněmovny národů FS. Stal se místopředsedou federální vlády a měl na starosti ministerstvo práce a sociálních věcí. Byl jedním ze zastánců rozdělení Československa. Nejenom uvnitř vlastní strany byl Macek považován za kontroverzní osobu. Političtí odpůrci mu často vyčítali i jeho podnikatelské aktivity, byl spojován zejména s nejasnostmi kolem privatizace Knižního velkoobchodu. V září 2001 přinesla média informaci, že Macek dostal několikamilionovou odměnu za poradenství rakouské Erste Bank při privatizaci České spořitelny. Macek nařčení z nezákonného jednání odmítl, přesto po zveřejnění případu odešel z vedení ODS. Později externě radil Klausovi, věnoval se psaní knih i glosování veřejného života. V květnu roku 2006 na sebe upozornil fackou, kterou uštědřil tehdejšímu ministru zdravotnictví Davidu Rathovi (ČSSD). Důvodem byl Rathův výrok, který naznačoval, že se Macek oženil pro peníze. Podle rozhodnutí soudu se Macek musel později Rathovi omluvit a zaplatit mu 100.000 korun. abz mol rdoIV.
duben
Hrad Velhartice má ve sklepení prohlídkový okruh o ukrytí korunovačních klenotů
Velhartice (Klatovsko) 30. dubna (ČTK) - Nový prohlídkový okruh, který vezme návštěvníky na téměř detektivní středověké pátrání po příběhu tajného převozu a ukrytí českých korunovačních klenotů, zpřístupní od 1. května hrad Velhartice na Klatovsku. Okruh Šumavská klenotnice navíc představí dosud nepřístupné nejstarší prostory hradu pod gotickým jižním palácem. Projekt za 18,8 milionu korun zahrnoval kompletní stavební obnovu sklepních prostor jižního paláce, obnovu kamenné fasády Huertova křídla a vybudování expozice, řekli dnes novinářům památkáři. 'Záměr vybudovat tuto prohlídkovou trasu sahá do let 2016 až 2017, kdy vzniklo první libreto expozice. Mě velmi těší, že se jej po sedmi letech podařilo uskutečnit. Věřím, že netradičně pojatou prohlídkovou trasou, která kombinuje moderní audiovizuální techniku s výkladem průvodce, oslovíme mladou generaci i ty návštěvníky, kteří již Velhartice znají,' řekla generální ředitelka Národního památkového ústavu Naďa Goryczková. Šumavská klenotnice vznikala od roku 2022 a návštěvníkům nabízí něco jiného, než na co jsou dosud v památkách zvyklí. Spojuje klíčové momenty historie hradu s moderními technologiemi. 'Prázdné prostory pod jižním palácem nám umožnily realizovat trasu, která by se mohla stát inspirací i pro jiné památkové objekty. V maximální možné míře zachováváme autenticitu prostorů a zároveň využíváme současných možností techniky,' řekl kastelán národní kulturní památky a spoluautor expozice Matěj Mejstřík. Interaktivní prohlídka oživuje příběh tajného převozu a uložení korunovačních klenotů na hradě po husitských válkách. 'Jde o velmi významnou historickou událost spojenou s naším hradem, která není všeobecně známa a nebyla dosud dostatečně probádána ani prezentována. Navíc se jedná o naprosto bezprecedentní záležitost. Nikdy předtím ani potom nebyly české korunovační klenoty neoprávněně převezeny a ukryty na soukromém šlechtickém sídle,' řekl kastelán. Návštěvníci se cestou sklepeními stanou detektivy nebo badateli a z dostupných informací a indicií s pomocí průvodce rekonstruují historické události spojené s převozem pokladu z Karlštejna do Velhartic. Klenoty převezl na Velhartice v polovině 15. století majitel hradu, diplomat a nejvyšší pražský purkrabí a karlštejnský purkrabí Menhart z Hradce, aby je ukryl před Jiřím z Poděbrad. Podrobnosti převozu ani ukrytí na velhartickém hradě nejsou dodnes známé. Součástí expozice jsou archeologické nálezy, kopie dochovaných listin, truhly a schránky k uchování klenotů. Je tu model koně v reálné velikosti, kopie dobových zbraní a další středověké předměty denní potřeby. Za své pátrání jsou návštěvníci odměněni pohledem na korunovační klenoty, které se jim zjeví jako hologram. 'Necháme na návštěvnících, aby sami činili závěry, aby posoudili, zda byly klenoty zachráněny nebo ukradeny. Chceme jim ukázat, že není tak jednoduché posoudit a rozsoudit historické události,' dodal Majestřík. Po hradu Rabí, vzdáleném asi 25 kilometrů, jsou Velhartice druhou nejnavštěvovanější státní památkou v Plzeňském kraji. Loni sem přišlo 44.299 návštěvníků. lap verObraz Toyen Tajemství míst byl vydražen za skoro 50 milionů Kč
Praha 28. dubna (ČTK) - Obraz malířky Toyen z roku 1961 nazvaný Tajemství míst byl dnes v Praze vydražen za 49,6 milionu korun, včetně aukční přirážky. Jde o dosud nejvyšší částku dosaženou v dražbě za dílo z poválečné tvorby Toyen, uvedla galerie European Arts. Temný surrealistický obraz Tajemství míst, jemuž dominuje motiv srdce unášeného dravcem, byl nejdražší položkou dnešní aukce v Obecním domě v Praze. Vyvolávací cena byla 33 milionů korun. Souboj několika dražitelů přímo ze sálu a na telefonu skončil na ceně téměř 50 milionů. Rekord v aukčním prodeji děl Toyen drží její obraz Cirkus, který se v roce 2021 prodal za 79,56 milionu korun. Prvním a dosud jediným majitelem obrazu byl Raymond Borde, spoluautor knih o filmu. Dílo získal prostřednictvím básníka Andrého Bretona přímo od autorky. Obraz byl poprvé a zároveň naposledy vystaven na poslední samostatné výstavě české avantgardní malířky v Paříži v roce 1962. Celkem utratili sběratelé umění na dnešní aukci více než 100 milionů korun. Nového majitele nalezlo 80 procent nabízených položek. K vydraženým dílům patřil například olej Alfonse Muchy nazvaný Portrét dívky s dosaženou cenou 4,340.000 Kč či obraz Václava Špály pojmenovaný Z Korčuly, který se vydražil za 2,728.000 korun. Žebříček deseti nejdráže prodaných obrazů Toyen na aukcích v ČR: Pořadí Název Cena (v milionech Kč), včetně aukční přirážky Rok 1. Cirkus 79,56 2021 2. Piková dáma 78,65 2020 3. Monte Carlo 64,8 2023 4. Samotáři 54 2022 5. Tajemství míst 49,6 2024 6. Serenáda 49 2021 7. Puis, plus tard (Potom, později) 37,44 2023 8. Noční slavnost (Ohňostroj) 36,48 2021 9. Šero v pralese 36 2017 10. Skryt v jejich odrazech 34,7 2022 dto pvl snmV expozici vánočních ozdob v Jablonci přibyly originální výtvory ze sympozia
Jablonec nad Nisou 28. dubna (ČTK) - Stálou expozici vánočních ozdob muzea v Jablonci nad Nisou obohatily originální výtvory ze sympozia, které propojilo sklářské designéry s výrobci vánočních ozdob. Muzeum ho uspořádalo poprvé, konalo se jako součást mezinárodního trienále skla a bižuterie. ČTK to řekla kurátorka sympozia Dagmar Havlíčková. 'Výsledky jsou úžasné. Jsme z toho nadšeni a hlavně jsme rádi, že mají radost jak firmy, tak i designéři samotní,' řekla Havlíčková. Pro premiérový ročník podle ní oslovili tři designérské dvojice Dechem, Illola a Llev a tři firmy Glassor, Irisa a Rautis. 'Jednotliví designéři firmu navštívili, seznámili se s materiálem, který budou moci použít, i s technikami, které budou moci použít, a na základě toho vznikl výsledek, který vidíme,' uvedla kurátorka. V některých případech bylo podle ní nutné jít až na hranici technických možností. To se týká například hvězd a komet vytvořených z dutých perel. Netradiční jsou i geometrické ozdoby, které připomínají lampion či obrácený vánoční stromek, nebo spojené a malované dvojité koule. Sympozia skleněných vánočních ozdob chtějí podle Havlíčkové pořádat v tříletých cyklech. Do konání dalšího zůstanou ozdoby vytvořené při prvním ročníku v expozici nazvané Svět zázraků. Poté je vystřídají díla z dalšího ročníku. Kolekce vánočních ozdob jabloneckého muzea skla a bižuterie je zřejmě největší veřejnou sbírkou svého druhu na světě, která čítá přes 15.000 položek. Zároveň je jednou z nejcennějších částí sbírek muzea. Pozoruhodná je nejen počtem, ale i množstvím vzorů a jejich variací, barev a odstínů, použitých tradičních i moderních dekoračních technik a doplňujících komponentů. knt hjHistorická krajina u plaského kláštera získala prestižní titul Evropské dědictví
Plasy (Plzeňska) 27. dubna (ČTK) - Historická krajina severního Plzeňska v okolí kláštera Plasy získala prestižní označení Evropské dědictví. Evropská komise (EK) rozšířila seznam míst, která mohou užívat značku European Heritage Label (EHL). ČTK to řekl Ivo Kornatovský, ředitel místní akční skupiny Světovina, která sdružuje 77 obcí z okresu Plzeň-sever a z Rokycanska. Kornatovský je vedoucím Centra stavitelského dědictví Národního technického muzea v areálu kláštera v Plasích. V ČR se projektu, zkráceně označovaného Ciserscapes, účastní čtyři klášterní krajiny. Kromě Plas také Velehrad, Vyšší Brod a Žďár nad Sázavou. Komise jednou za dva roky vybírá významná historická místa s mimořádným přínosem k evropské identitě. Na projektu intenzivně pracovalo pět let 17 partnerů - kromě ČR také kláštery z Německa, Rakouska, Polska a Slovinska. Podle Kornatovského dodá značka EHL Plasům a dalším klášterům prestiž a pomůže sehnat dotace. 'Je to jako cena UNESCO,' uvedl. Podle historičky a koordinátorky projektu Radky Ranochové lze v těchto územích nalézt zachovalé soustavy hospodářských dvorů, dědictví lesního hospodářství, rybníků, vinic, sítě cest a poutních míst i drobných sakrálních staveb. V projektu byla realizována také Cisterciácká stezka o délce 6500 kilometrů, která protíná Evropu. Podle Kornatovského byl hlavní iniciátorem a koordinátorem projektu Johann Kalb, bamberský hejtman. 'Původně začal se šesti kláštery, ale protože byl o projekt zájem, tak se v Bamberku rozhodli, že ho udělají pro celou Evropu,' řekl. Plaský klášter a místní instituce byly prvním českým zástupcem při propojování evropských cisterciáckých krajin. 'Vše začalo naším zapojením do vědecké rady v sousedním klášteře Waldsassen, v roce 2018 proběhly putovní výstavy a vědecká konference a teď už několik let spolupracuje 17 evropských klášterů,' uvedla Ranochová. Různorodé klášterní krajiny podle ní vykazují nebývalé množství jednotných prvků. Na dokumentaci a prezentaci okolí Plas se podílejí především MAS Světovina, klášter Plasy a Muzeum a galerie severního Plzeňska v Mariánské Týnici. 'Věříme, že značka European Heritage Label pomůže zvýšit povědomí o plaské klášterní krajině v evropském kontextu a potvrdí její kulturní význam v rámci Česka,' řekl Pavel Beneš z Centra baroka v Mariánské Týnici. Čtyři cisterciácké klášterní krajiny v ČR se připojily k českým nositelům EHL, kterými jsou Přemyslovský palác a Arcidiecézní muzeum v Olomouci, Státní zámek Kynžvart a Werkbund Estates - Kolonie moderní architektury v Praze a Brně. Václav Prokš snmVlastivědné muzeum otevřelo výstavu zachycující proměnu Kesslerova obrazu
Olomouc 25. dubna (ČTK) - Vlastivědné muzeum v Olomouci otevřelo výstavu zachycují proměnu 'zapomenutého' obrazu sestry vídeňského malíře Josefa Kesslera Pauline Kesslerové. Původní krásu mu navrátila restaurátorská práce studentky restaurování Markéty Svobodové. Návštěvníci se seznámí nejen s tajemstvím tohoto díla a střípkem minulosti jedné rodiny z Loštic na Šumpersku, ale také objeví charakteristické znaky portrétu 19. století. Novinářům to dnes řekla kurátorka výstavy Michaela Čadilová. Muzeum získalo původně neznámý, silně poškozený obraz s podobiznou mladé dívky v roce 1976, do sbírek si jej pracovníci přivezli ze Šternberka s popisem, že jde o dílo z druhé poloviny 19. století. 'Více jsme nevěděli,' řekla Čadilová. Informace se k portrétu podařilo zjistit až poté, co byl zařazen do výběru děl, která zkoumala skupina vysokoškolských studentů z oboru restaurování a konzervace uměleckých děl Univerzity Pardubice. Tehdy se obraz dostal do rukou Markéty Svobodové. 'Příběh z historie, který se mi v průběhu práce odkrýval, byl neuvěřitelný. Ten pocit není možno přímo popsat, ale cítila jsem se jak v detektivní povídce,' uvedla studentka. Poškozený obraz podrobila restaurátorskému průzkumu a metodám včetně UV, infračervenému a rentgenovému záření. 'Nejzásadnější byl pro nás průzkum v UV záření, který nám pomohl zvýraznit texty na rubové straně i signaturu na lícové straně, což bylo zásadní pro zjištění historie obrazu,' uvedla studentka. Kromě jména autora a datace díla restaurátorka zjistila, že je na něm vyobrazena sestra malíře Josefa Kesslera Pauline, o které dosud nebyly žádné informace. Malíř ji zachytil v jejích 13 letech. Následovalo bádání v matrikách a dohledání malířovy rodiny. I je samotná existence malířovy sestry překvapila. 'Mému tátovi obraz visel odmalička doma a pak všude, kam se stěhovali. Dívce na obrazu říkali tetinka Bušinka, protože si mysleli, že je to autorova teta Libuše. Tato informace se tedy dostala i do monografie, která o slavném předkovi vyšla v Rakousku. Až od restaurátorky jsme se dozvěděli, že to není teta, ale autorova sestra, o které jsme v rodokmenu neměli žádné informace,' uvedl jeden z příbuzných umělce Milan Keslar z Brna. Sestra Pauline se narodila v roce 1837 a žila v Lošticích na Šumpersku, zemřela v roce 1898. Svého bratra, vídeňského malíře náboženských a historických obrazů, přežila o 11 let. Kromě její podoby zachycené ve 13 letech získalo muzeum od rodiny také její portrét, kdy ji malíř vyobrazil o deset let později. Výstava s názvem Sestra otevírá návštěvníkům pohled do objevování starých děl a seznamuje je i se samotnou prací restaurátorů. K vidění jsou na výstavě i další díla, mezi nimi portrét Boženy Němcové od Josefa Vojtěcha Hellicha. Alena Horáková kšV Uměleckoprůmyslovém museu v Praze začíná výstava Český porcelán tří století
Praha 25. dubna (ČTK) - V Uměleckoprůmyslovém museu v Praze dnes začíná výstava Český porcelán tří století. Zájemcům do neděle 8. září přiblíží vývoj porcelánu vyrobeného na území Čech od jeho počátků k dnešku. Výstava v Praze je druhým výstupem společného projektu českých muzeí s německým Porzellanikon – Státním muzeem porcelánu v Selbu a Hohenbergu an der Eger, kde se loni uskutečnila první část věnovaná výhradně českému porcelánu 19. století. Od 13. prosince do 27. dubna příštího roku bude pokračovat v Západočeském muzeu v Plzni, kde šířeji představí tvorbu českého figurálního porcelánu. Expozice v Praze představí ucelenou historii českého a československého porcelánu poprvé z hlediska výtvarného vývoje, tedy prostřednictvím vzhledu porcelánových výrobků typického pro určitá období. Na poměrně malém prostoru provede návštěvníka proměnou tvarů a dekorů stolního i ozdobného porcelánu v různých etapách. Upozorní na zajímavá řešení a významné mezníky. Návštěvníci například na výstavě uvidí nejstarší porcelánový výrobek z Čech, koflík s nápisem Vivat Böhmen z roku 1794, proslulé soupravy pro císaře Ferdinanda I. a hraběte Thuna nebo soupravy a plastiky, které reprezentovaly československý porcelán na EXPO 58 v Bruselu či na XII. Trienále v Miláně v roce 1960. Základním úkolem výstavy je podle autorů upozornit na zručnost modelérů a nadání malířů v minulosti, stejně jako sledovat propojení práce návrhářů a designérů s následnou tovární realizací a velkoprodukcí v nedávné i bezprostřední současnosti. Výstava představuje reprezentativní výběr z produkce proslulých i méně významných porcelánek v Čechách. Nejstarší fázi zastupuje porcelán z Horního Slavkova, Klášterce nad Ohří, Březové či Lokte, z produkce 20. století vystupuje do popředí tvorba porcelánky v Ostrově, v moderním období pak návrhy designérů spolupracujících s Karlovarským porcelánem či autorské práce umělců i studentů činných v keramických ateliérech uměleckoprůmyslových škol. Vedle početně rozsáhlé sbírky Uměleckoprůmyslového musea v Praze jsou významnými pracemi zastoupeny sbírky Západočeského muzea v Plzni, Muzea Karlovy Vary, Regionálního muzea v Teplicích, Oblastního muzea v Chomutově či města Lokte. Součástí výstavy je aktivní zóna s tématem stolování a pracovními listy a doprovodný program. jir rdoV předaukční výstavě je obraz Toyen, který je veřejně k vidění po 62 letech
Praha 24. dubna (ČTK) - V pražské galerii European Arts je na předaukční výstavě obraz Toyen Tajemství míst, který je veřejně vystavený po 62 letech. Temný surrealistický obraz s dravcem, který unáší bílé srdce, mohla veřejnost poprvé a naposledy vidět na poslední samostatné výstavě české avantgardní malířky v Paříži v roce 1962. V neděli půjde do dražby, vyvolávací cena obrazu z roku 1961 je 33 milionů korun. Rekord v aukčním prodeji děl Toyen drží její obraz Cirkus, který se v roce 2021 prodal za 79,56 milionu korun. Nedělní aukce nabídne i několik dalších děl, za která budou muset zájemci zaplatit milionové částky. 'Toyen na prahu 60. let dospěla k jedněm z nejpůsobivějších obrazů svého pařížského období: vyznačovaly se promyšlenou světelnou režií, jedinečnou symbolikou, silnou emotivností. Obrazu Tajemství míst vévodí jeden z nejkrásnějších a nejinspirativnějších motivů Toyen, srdce unášeného dravcem, který je tak ojedinělý, že v tak soustředěné podobě se v jejím díle objevuje jen na tomto obraze, stává se ideogramem, jenž by mohl zastoupit celou její tvorbu,' řekl historik umění Karel Srp. Teoretik a historik umění Josef Vojvodík uvedl, že dominantní symbol dravce a srdce vede k romantismu, postromantismu, novoplatónské filozofii 16. století, ale i k Janu Amosi Komenskému. V jeho díle Labyrint světa a ráj srdce dostává Poutník křídla, která mu dávají možnost povznést se k bohu. 'Pozvednutí srdce, srdce, které je unášeno, srdce jako orgán emocionálního vidění. Není náhodné, že Komenský měl emblém vidoucího srdce unášeného křídly. Vidoucí srdce, protože jde o pravé vidění skutečnosti a poznání boha. To je jev, který na obraze zažívá pozoruhodnou proměnu v nějaké zesvětštělé podobě, ale podobě neméně naléhavé a neméně fascinující,' řekl Vojvodík. Aukce, na které se bude dražit Tajemství míst, se uskuteční v Obecním domě v Praze. Kromě obrazu české avantgardní malířky nabídne také například Portrét dívky od Alfonse Muchy s vyvolávací cenou 3,5 milionu korun, tři díla na papíře Františka Kupky, olej Maurice de Vlamincka za 1,8 milionu, olej Václava Špály s vyvolávací cenou 2,2 milionu nebo Všudypřítomné oko Jindřicha Štyrského a koláž Karla Teigeho, jejichž ceny začínají na 1,5 milionu korun. Všechna díla mohou zájemci vidět na předaukční výstavě v prostorách aukčního domu European Arts Investments na Senovážném náměstí. K vidění budou ještě ve čtvrtek, v pátek a sobotu od 10:00 do 18:00. vid snmGalerie v Teplicích ode dneška vystavuje fotografické dílo Jana Saudka
Teplice 24. dubna (ČTK) - Galerii Zahradní dům v Teplicích zaplnily snímky Jana Saudka. Kromě slavné fotografie torza muže s dítětem na hrudi (Život, 1966) si mohou návštěvníci prohlédnout také proslulé akty. ČTK to dnes řekl kurátor výstavy Vladimír Šavel. Instalace Osmaosmdesát plus jedna navazuje názvem nejen na loňskou výstavu v Prostějově, ale i na autorův věk. Saudkovi bude v květnu 89 let. 'Jsou to věci, které jsou chorobně známé, ale i věci, které jsou trošku novější,' uvedl k výběru snímků Šavel. Podotkl, že se Saudek instalace svých snímků v galerii osobně účastnil a podílel se na jejich výběru. Za výběrem děl, která dnes mohla veřejnost poprvé vidět na vernisáži, stojí ale zejména umělcova manželka Pavlína Saudková, řekl kurátor. 'Město k tomu vydalo i takový malý katalog z jeho tvorby,' uvedl Šavel. Dodal, že katalogy s výběrem děl autora nevznikají příliš často. Saudek patří mezi nejznámější tuzemské fotografy, kteří se proslavili i ve světě. Získal mnoho cen a je mimo jiné nositelem francouzského Řádu čestné legie. S nápadem vystavit průřez Saudkovy tvorby v Teplicích oslovila fotografa galerie. 'On potom projevil zájem vystavovat, takže bych řekl, že to bylo vzájemné,' uvedl kurátor, kterého překvapilo, že Saudek nechtěl, aby se prostory kvůli jeho výstavě upravovaly. 'Mistr byl spokojený s tím, jak je to rozdělené a jak to vypadá,' dodal Šavel. Výstava bude přístupná veřejnosti do 22. června. Jan Saudek jako jeden z nejvýznamnějších českých fotografů druhé poloviny 20. století proslul typickým rukopisem kolorovaných fotografií a touhou zobrazovat především ženské tělo, ženy jako takové a vztah mezi mužem a ženou. trs drObraz Podobizna slečny Lieserové od Klimta se vydražil za 30 milionů eur
Vídeň 24. dubna (ČTK) - Obraz Podobizna slečny Lieserové od Gustava Klimta, který byl dlouhou dobu považován za ztracený, se dnes ve Vídni vydražil za 30 milionů eur (758 milionů Kč). Informuje o tom agentura APA, podle níž se odhadní cena pohybovala mezi 30 a 50 miliony eur (až 1,26 miliardy Kč). I tak dnes aukce jasně překonala dosavadní rakouský rekord. Podobizna slečny Lieserové pochází z roku 1917, tedy z pozdního období secesního malíře. Tříčtvrteční portrét mladé ženy v modrých šatech v pestrobarevné peleríně a na červeném pozadí byl desítky let skryt v soukromém vlastnictví u rakouských majitelů, a odborníci ho znali jen z fotografie z roku 1925. Je to jeden z posledních obrazů, na kterých Klimt před svou smrtí v únoru 1918 pracoval. Když zemřel, bylo dílo, byť s drobnými nedodělky, předáno rodině, která si ho objednala. Zhruba od poloviny 60. let se nacházelo v salónu jedné z vil nedaleko Vídně, aniž to někdo z expertů tušil. Žena na portrétu pocházela z průmyslnické rodiny Lieserových, která byla v době nacismu pronásledovaná kvůli svému židovskému původu. Co přesně se s obrazem dělo mezi rokem 1925 a 60. léty není jasné. Nepodařilo se ale najít důkazy o tom, že by dílo za druhé světové války někdo získal protiprávním způsobem. Současní majitelé obraz zdědili asi před dvěma lety po vzdálených příbuzných. Dosavadní rekord aukce obrazu v Rakousku patřil dílu Franse Franckena II. s názvem 'Věčné dilema lidstva: Volba mezi ctností a neřestí', které bylo v roce 2010 vydraženo za sedm milionů eur. K ceně dnes prodaného obrazu bude ještě přičtena aukční přirážka. Jak vysoká bude, APA neuvedla. Obrazy rakouského malíře Klimta jsou na uměleckém trhu dlouhodobě velmi žádané a jejich prodej už v minulosti lámal rekordy. Jeho Dáma s vějířem (Dame mit Fächer) se loni v červnu stala nejdražším obrazem prodaným v evropské aukci, nový majitel zaplatil 85,3 milionu liber (2,5 miliardy Kč). V USA vynesly prodeje Klimtových obrazů v minulosti ještě vyšší sumy. Klimtovo plátno Březový les se v roce 2022 v New Yorku prodalo v aukci za 104,6 milionu dolarů (asi 2,5 miliardy Kč). A malířův slavný obraz Portrét Adély Blochové-Bauerové I. (1907) se v roce 2006 prodal dokonce za 135 milionů dolarů (3,2 miliardy Kč). mtw ankVláda projedná navrhované zavedení statusu umělce
Praha 23. dubna (ČTK) - Zavedení statusu umělce do českého právního řádu a stanovení podmínek a procesu pro jeho získání předpokládá novela, kterou ve středu projedná vláda. Návrh připravilo ministerstvo kultury. Počítá v něm rovněž s tím, že podpora umělců vyjde stát ročně na 126 milionů korun a bude se týkat 1400 umělců. Vyplývá to z podkladů k návrhu úpravy na vládním webu. O nutnosti legislativního zavedení statusu umělce se hovoří od pandemie covidu-19, kdy se výrazně omezila možnost umělecké produkce. Novela by mohla platit od 1. ledna příštího roku. Podle návrhu by se měl zapsat do registru na základě podané žádosti člověk, který vykonává uměleckou činnost nejméně dva roky z posledních tří let. Aby získal příspěvek, nesmí být studentem a v době podání žádosti nesmí být v pracovněprávním vztahu, který by přesahoval polovinu týdenní pracovní doby. Zároveň mají jeho příjmy z umělecké činnosti za poslední dva roky tvořit alespoň polovinu jeho celkových příjmů a nemají přesahovat průměrnou mzdu v národním hospodářství. Ministerstvo vyhlásí nejméně jednou ročně výběrové řízení pro poskytnutí stipendií, včetně pravidel a lhůty pro podání žádosti o stipendium. V závěrečné zprávě o dopadu regulace ministerstvo uvedlo, že cílem návrhu je podpora lidí, které se věnují umělecké činnosti převážně mimo pracovněprávní vztahy. 'Ze shromážděných podkladových analýz vyplývá, že se jedná se o nejohroženější skupinu umělců, kteří se při výkonu své profese potýkají s řadou znevýhodnění a překážek,' stojí ve zprávě. Zavedení statusu umělce je součástí Národního plánu obnovy, který definuje reformy a investice, na jejichž realizaci poskytne peníze Evropská unie. Národní plán obnovy vznikl ke zmírnění dopadů epidemie covidu-19 a znovunastartování ekonomiky s využitím evropských peněz z Nástroje pro oživení a odolnost EU v letech 2021 až 2027. Loni v září Evropská komise schválila jeho revidovanou podobu a současně s tím i zvýšení objemu peněz určených pro Česko o 2,2 miliardy eur na 9,2 miliardy eur (232,5 miliardy korun). vid ptdTchajwanská vláda slíbila odstranit poslední stovky Čankajškových soch
Tchaj-pej 23. dubna (ČTK) - Tchajwanská vláda slíbila, že co nejrychleji odstraní téměř 800 soch vojenského diktátora Čankajška, který ostrovu vládl několik desítek let. Jeho odkaz je na ostrově stále předmětem sporů, uvedl dnes list The Guardian. V roce 2018 tchajwanská vláda zřídila výbor, jehož úkolem bylo vyšetření Čankajškova Bílého teroru, jak bývají označovány čistky namířené proti diktátorovým odpůrcům mezi roky 1947 a jeho smrtí v roce 1975. Výbor mimo jiné doporučil, aby byly z veřejných prostranství odstraněny tisíce Čankajškových soch. Člen kabinetu Š' Pchu v dnešním projevu v parlamentu slíbil, že ministerstvo vnitra zbývajících 760 soch urychleně strhne. Reagoval tak na výzvu jednoho z poslanců vládnoucí Demokratické pokrokové strany (DPP), aby byl proces urychlen. Čankajškovy sochy se v posledních letech na Tchaj-wanu stávaly terčem útoků a stovky jich nyní stojí v areálu diktátorova mauzolea u Tchaj-peje. Největší kritiky vyvolává obří socha někdejšího diktátora v Čankajškově pamětní síni v Tchaj-peji. Kampaň proti Čankajškovu odkazu podporuje vládnoucí Demokratická pokroková strana, opoziční Národní strana (Kuomintang) naopak obviňuje DPP, že chce vymazat dějiny. Tchaj-wan, okupovaný desítky let Japonskem, byl po druhé světové válce předán Číně ovládané Čankajškovou Národní stranou (Kuomintangem). V roce 1947 Kuomintang na ostrově brutálně potlačil povstání místních obyvatel, kteří vyšli do ulic na protest proti korupci a chybám vlády. Zabito bylo až 28.000 lidí. V roce 1949 nacionalistické oddíly Kuomintangu prohrály občanskou válku s čínskými komunisty na pevnině a Čankajšek a další prominentní kuomintangští politici a zbytky armády uprchli na Tchaj-wan. Od té doby Čankajšek vládl ostrovu tvrdou rukou až do své smrti v roce 1975. Ačkoli někteří lidé Čankajška stále považují za hrdinu vzhledem k tomu, že se postavil komunistickým silám a sváděl boj s Japonci za druhé světové války, jiní ho odsuzují jako krutovládce. lcm nobZemský archiv v Brně vystavil staré rukopisy, včetně zlomku z 9. století
Brno 23. dubna (ČTK) - Starobylé rukopisy a tisky, které veřejnost jindy nemá šanci uvidět, vystavili mimořádně v Moravském zemském archivu v Brně. Mezi exponáty je i nejstarší tamní archiválie, zlomek lekcionáře z devátého století, jehož další část je uložena v Chicagu. Výstava nazvaná Moc inkoustu: středověká knižní kultura na Moravě potrvá do 19. května, oznámili pořadatelé. Ve velkém sále archivu na Palachově náměstí návštěvníci zhlédnou také antifonář Elišky Rejčky, vzácné rukopisy z farní knihovny kostela svatého Jakuba v Brně či Brněnskou právní knihu Václava z Jihlavy z 15. století, stejně jako vybrané ukázky z produkce nejstarší brněnské tiskárny. Výstavu připravili pedagogové a studenti Ústavu pomocných věd historických a archivnictví Filozofické fakulty Masarykovy univerzity ve spolupráci se zemským archivem. Významnými zápůjčkami přispěly také další archivy a knihovny z Brna, Prahy, Opavy a Olomouce. 'Je to unikátní výstava, protože vedle sebe bude poprvé ležet řada materiálů, které se v takové vzájemné blízkosti naposledy setkaly možná někdy ve středověku. Na jedno místo navíc alespoň na chvíli vrátíme artefakty, které Moravu opustily už poměrně záhy ve středověku,' uvedl Dalibor Havel, jeden ze spoluautorů výstavy, která je třetím společným projektem zemského archivu a univerzitního ústavu. 'Zájem návštěvníků ukazuje, že je to skvělá cesta, jak prezentovat kulturní dědictví skryté v českých archivech,' uvedl vedoucí ústavu Petr Elbel. Aktuální výstavu tematicky doprovodí tvůrčí dílny pro školy a veřejnost zaměřené na práci s ručním historickým tiskařským lisem, psaní starými písmy a techniku iluminace. Zájemci si výstavu prohlédnou od úterý do neděle od 10:00 do 18:00. 'Pro některé cenné archiválie to znamená, že je veřejnost již dlouhou dobu nespatří. Například Antifonář královny Elišky Rejčky vystavíme v originále pouze poslední týden konání výstavy, jinak bude k vidění faksimile,“ řekl ředitel archivu Ladislav Macek. tmd kšÚčastník muzejních přednášek našel v lednu na Rakovnicku zlaté keltské mince
Rakovník 22. dubna (ČTK) - Účastník muzejních přednášek našel v lednu na Rakovnicku 12 zlatých keltských mincí. Pocházejí ze 3. až 2. století před naším letopočtem, unikátní je nejmenší z nich o průměru čtyři milimetry, řekla dnes ČTK archeoložka Kateřina Blažková z Muzea T. G. M. Rakovník. Muzeum Nové Strašecí mince mimořádně vystaví 17. května na Den s Kelty. Kulturně historická hodnota nálezu je nevyčíslitelná, uvedla ředitelka muzea Magdalena Elznicová Mikesková. Nálezce s detektorem kovů se šel projít do lesa, kde našel první z 12 mincí. Nález oznámil pracovníkům muzea, ti místo odborně prozkoumali a zabezpečili. 'Odborný posudek Národního muzea potvrdil, že se jedná o soubor unikátních bójských ražeb z našeho území z konce střední doby laténské. Jde o zcela první archeologicky dokumentovaný depot - tedy o hromadný, záměrně uložený soubor - těchto mincí u nás. Jejich kulturně historická hodnota je i proto nevyčíslitelná,' podotkla Elznicová Mikesková. Mince z nálezu podle Blažkové čeká odborné posouzení, s výjimkou Dne s Kelty zůstanou zatím pro veřejnost běžně nepřístupné. V budoucnu se stanou součástí stálé expozice muzea, dodala archeoložka. Muzeum je s amatérskými hledači kovů i zájemci o historii a archeologii v kontaktu už skoro 20 let. 'Snažíme se je motivovat a vzdělávat, takže spolupráce s mnoha z nich funguje příkladně,' popsala Blažková. Dodala, že mince mají hodnotu jednoho, třetiny a osminy statéru, tedy zlaté starověké mince. 'Ta nejmenší, v hodnotě čtyřiadvacetiny statéru, má pouhé čtyři milimetry v průměru a jde o skutečný unikát. Její ražba totiž dosud nemá známé srovnání. Na líci má patrně páva a krásný ptačí motiv je i na rubu. Mince jsou navíc perfektně zachovalé, což naznačuje, že možná nebyly nikdy v oběhu,' doplnila archeoložka. Spolupracovníci rakovnického muzea našli v roce 2020 na Rakovnicku zlatý poklad zdobený kameny, který nyní do 26. června muzeum vystavuje. Prsten a přezka z pokladu pocházejí z období stěhování národů, tedy z 5. a 6. století. Přezka ukázala historicky nejstarší užití českého granátu ve šperku. Objev honosných zlatých šperků i nejnovější nález zlatých mincí podle archeoložky naznačují, že Rakovnickem vedly koridory, po nichž už v pravěku a pak i ve středověku cestovali příslušníci tehdejších elit. sbe dvd gcmDo Egypta byla navrácena 3400 let stará socha faraona Ramesse II.
Káhira 22. dubna (ČTK) - Do Egypta se vrátila 3400 stará busta faraona Ramesse II., která byla ukradena a vyvezena ze země před více než 30 lety. S odvoláním na egyptské ministerstva pro památky o tom informovala agentura Reuters. Busta byla ukradena z chrámu Ramsesse II. v archeologickém komplexu Abydos v jižním Egyptě. Přesné datum krádeže není známo, ale Šaabán Abdal Gawád, který vede egyptské oddělení repatriace starožitností, uvedl, že dílo bylo podle odhadů ukradeno koncem 80. nebo začátkem 90. let 20. století. Artefakt se dostal do hledáčku egyptských úřadů v roce 2013, když byl nabízen k prodeji na výstavě v Londýně. Podle egyptského ministerstva pro památky byla busta převezena do několika zemí, než skončila ve Švýcarsku. Egypt spolupracoval se švýcarskými úřady na určení právoplatného vlastnictví artefaktu. Švýcarsko předalo sochu egyptskému velvyslanectví v Bernu loni, ale teprve nedávno byla přivezena zpět do Egypta. Nyní se nachází v káhirském muzeu, kde bude restaurována. Zatím tak není vystavena. 'Tato hlava patří k několika sochám zobrazujících krále Ramsesse II. sedícího vedle řady egyptských božstev,' uvedl Abdal Gavád. Nejmocnější vládce starověkého Egypta Ramesse II., který je někdy také označován jako Ramesse Veliký byl třetím panovníkem 19. dynastie, a vládl Egyptu v letech 1279 až 1213 před naším letopočtem. Vedl několik vojenských expedicí a rozšířil území Egypta - za jeho vlády se toto území rozprostíralo od Sýrie po Núbii. Jeho nástupci ho označovali za 'významného předka'. nglNejdražším obrazem vydraženým v ČR je nově Kupkovo Početí za 126,5 mil. Kč
Praha 21. dubna (ČTK) - Olejomalba Františka Kupky nazvaná Conception/Danae (Početí) se v dnešní pražské aukci prodala za 115 milionů korun. Podle Viktorie Kosejkové z Adolf Loos Apartment and Gallery činí celková cena i s aukční přirážkou 126,5 milionu korun, což dělá z Početí nejen nejdražší Kupkův obraz vydražený v Česku, ale vůbec nejdražší obraz prodaný na aukci v dějinách České republiky. Rekord českých aukčních síní dosud držel Bohumil Kubišta se svým Staropražským motivem, který se předloni prodal za 123,6 milionu korun včetně aukční přirážky. Vyvolávací cena Početí byla 85 milionů korun bez přirážky. Obraz vydražil zájemce v sále pavilonu Expo 58, který na poslední chvíli o milion korun navýšil nabídku učiněnou po telefonu. Kupkův olej o rozměrech 49 x 73 centimetrů vznikl v roce 1930 a řadí se k takzvaným mašinismům, tedy obrazům, v nichž se malíř inspiroval stroji a technickými výdobytky. Kupka do tohoto abstraktního díla zašifroval příběh z řecké mytologie, v němž Zeus pronikl k ukryté královské dceři Danaé tak, že se proměnil ve zlatý déšť. Nejdražším Kupkovým obrazem vydraženým v Česku bylo doposud Divertimento II, které se v roce 2020 prodalo za 75,2 milionu korun bez aukční přirážky. Kupkova plátna jsou žádaná i v zahraničí: v roce 2021 se jeho Tryskání II (Le Jaillissement II) vydražilo v londýnském aukčním domě Sotheby's za zhruba 231 milionů korun. V letenském pavilonu se dnes dražila také sbírka sedmi olejů Josefa Šímy s vyvolávacími cenami v rozmezí zhruba od jednoho do šesti milionů korun, dále plátna Václava Boštíka, Jana Zrzavého, Emila Filly či koláž Toyen. V nabídce bylo i další Kupkovo dílo - barevný kvaš na papíře s názvem Abstraktní kompozice s vyvolávací cenou 1,35 milionu korun. Z 88 nabízených uměleckých děl se jich podle Kosejkové prodalo 82 za celkovou cenu 218 milionů korun včetně přirážky. Za Šímovu Modrou krajinu – světlo kupec zaplatil 10,05 milionu Kč. Následovalo Fillovo Zátiší s lahví grapy, hroznem a lahví za 4,9 milionu Kč a Zrzavého Madona za 4,25 milionu Kč. tep gcmGalerie v automatických mlýnech v Pardubicích otevírají tři nové výstavy
Pardubice 19. dubna (ČTK) - Dvě galerie, které sídlí v areálu automatických mlýnů v Pardubicích, v sobotu odpoledne společně otevřou tři nové výstavy. Přinášejí díla uznávaných středoevropských umělců, věnují se zpětnému pohledu na dějiny, kritizují farmaceutický průmysl, nazírají na ženskou nahotu nebo se věnují lidskému chybování, řekli dnes novinářům zástupci galerií. Výstava Postprizma se nachází ve dvou patrech Gočárovy galerie a prezentuje velké množství umělců ze střední Evropy. Je zpětným pohledem na minulé dekády. "Jsou tady díla generací výtvarníků, kteří tvořili v druhé polovině 20. století a v 21. století. Jsou to umělci ze středoevropského prostoru, Polska, Slovenska, Německa. Po dlouhé době je to první mezinárodní výstava, přivezli jsme díla světově uznávaných umělců, jako je Magdalena Abakanowiczová nebo Roman Opálka," řekla Michaela Johnová Čapková z Gočárovy galerie. Galerie se v nových prostorách hodlá rozkročit za hranice regionu. Mezi vystavenými díly jsou komponované fotografie, které svými znaky připomínají negativní historické okamžiky. Diváci si při nich rozpomenou na dívku z Vietnamu, která běží nahá s dalšími vyděšenými dětmi po cestě po napalmovém útoku, křičí a pláče. Jiný snímek zase diváky zavede do koncentračního tábora do Osvětimi. "Nové prostory navrhované Josefem Gočárem nás předurčují k tomu, abychom se nezaměřovali jen na náš region, který nechceme opomíjet, ale otevíráme se i středoevropskému kontextu," řekla Johnová Čapková. Galerie disponuje jedenáctimetrovou stěnou, kde umělecká díla prezentuje. Tentokrát tam jsou stovky zvětšených pilulek různých tvarů a barev, každá má na sobě jedno slovo v angličtině, akcentuje a kritizuje farmaceutický průmysl. Česko-kanadský autor Marek Schovanek do nich vtiskl slova jako například hřích, válka, vztek, marnost nebo lenost. Dají se číst jednotlivě nebo spojit v náhodné věty. V horním patře výstava Postprizma například pracuje s ženskou nahotou, lidé tam uvidí něco jako ženský budoár, v jeho středu je postel a realistická socha ženy. Výstavou o jednom díle je Intervence, má podobu zvlněného předmětu, který visí u stropu galerijní knihovny. Gabriela Těthalová se v něm věnuje cyklickému pojetí času, což je fyzikální, teologická a filozofická teorie. Dílo je konglomerátem citací, které se k tématu vztahují. Zobrazuje třeba tři Grácie, starověký mýtus o třech bohyních. "Ukazuje, jak se různé řecké báje v našich životech opakují, a my je přitom nevnímáme jako archetypální příběhy," řekl kurátor Gočárovy galerie Filip Jakš. Galerie Gampa, která disponuje menšími prostory, otevírá výstavu CZ2: Vize pro budoucnost. Je vyvrcholením semestrální práce 150 českých a zahraničních studentů vysokých škol. V galerii se rozprostřela celá Česká republika. Letecké snímky jsou nalepené na 130 dveřních rámech. Studenti na nich představují velká sídla a jejich vize, jak v nich zlepšit život. Návrhy na mapě nabízejí vize pro společnost, ekologii, dopravu nebo urbanismus. Když například skončí uhelné elektrárny, studenti navrhují vyřazené chladicí věže lze vrátit přírodě a zvířatům. Málo využívané hrady se by se mohly stát cenově dostupným bydlením. Hospodaření s vodou je dalším tématem, kolem Pardubic tak někdo navrhl, aby vznikly rýžové plantáže. "Nápady se mohou zdát šílené, kontroverzní, věříme, že se o vizích spustí diskuse a najde se realizovatelná cesta. Udělali jsme důkladnou analýzu problémů a potenciálů Česka a porovnávali v rámci Evropské unie," řekl jeden ze spoluautorů vizí Šimon Knettig. jlc kšPřední výtvarníci věnovali díla do aukce, aby podpořili dětský hospic
Brno 19. dubna (ČTK) - Přední čeští výtvarníci věnovali svá díla do benefiční aukce, jejíž výtěžek podpoří budování pobytového dětského hospice. Vzniká v Brně pod názvem Dům pro Julii, jeho kolaudace se blíží. Aukce se uskuteční v sobotu 27. dubna od 18:30 v pražské galerii Etcetera Art a souběžně také on-line, oznámil ČTK za organizátory Pavel Kachlík. "Počítáme s vícezdrojovým financováním, ale jako nezisková organizace největší část prostředků na vybavení a především na běžný provoz musíme vykrývat s pomocí dárců a sponzorů," uvedla zakladatelka hospice Radka Vernerová. Umělci nezištně poskytli díla různého charakteru, malby, kresby i grafiky. "Někteří nám jich dokonce poskytli hned několik, jako například ilustrátorka a výtvarnice Vendula Chalánková nebo malíř Petr Veselý. Oba jsou shodou okolností z Brna, ale do aukce nám věnoval své dílo třeba také Krištof Kintera nebo kreslířka a sochařka Filomena Borecká žijící v Paříži," uvedla Vernerová. "Zda věnovat, nebo nevěnovat, o tom jsem nemusela vůbec přemýšlet. Projekt Dům pro Julii znám a hlavně ho považuji za velmi, velmi důležitý," uvedla Chalánková. Benefiční aukce 25 položek s vyvolávací cenou od 5000 do 140.000 korun se uskuteční na úvod dražby poválečného a současného umění. Prostřednictvím internetu se mohou připojit zájemci z ČR i zahraničí. On-line dražit lze už nyní. Zájemci, kteří takto chtějí přispět na dobrou věc, nebudou muset platit aukční přirážku. Dům pro Julii vyrostl v posledních dvou letech na Kociánce v Brně-Králově Poli. Náklady na výstavbu přesahující 180 milionů korun hradilo město Brno a Evropský fond pro regionální rozvoj. Po dokončení nabídne deset pokojů pro pacienty a osm pro rodinné příslušníky. Organizace Dům pro Julii už nyní poskytuje v Jihomoravském kraji nevyléčitelně nemocným dětem terénní služby v domácím prostředí. Paliativní péče o děti bývá pro pečující rodiny vysilující a extrémně náročná. Představa, že Dům pro Julii se postará výhradně o děti v terminálním stadiu, však není přesná. "Základem našich služeb je pomoci rodině komplexně, provést ji celým obdobím nemoci dítěte, nebavíme se pouze o fázi umírání. Primárně poskytujeme odlehčení pro nejbližší pečující a kamenný hospic bude další takovou službou, aby snadněji zvládli mít dítě doma," řekla Vernerová. tmd drV Dubí na Teplicku vystavuje levitující fotografie Petr Hricko
Dubí (Teplicko) 18. dubna (ČTK) - Člověka ve vzduchu, písmena z klávesnice nad dlaněmi, pád cyklisty nebo králíka nad zemí zachycují levitující fotografie, jejichž výstava dnes začala v Domě porcelánu s modrou krví v Dubí na Teplicku. Pro jejich autora, teplického rodáka Petra Hricka, se stalo fotografování vášní a zároveň terapií při léčbě rakoviny. Výstava je přístupná do 25. května. Třicet vystavených fotek tvoří výběr autorova díla od roku 2013 do současnosti. 'Když mě oslovili z Dubí, kývnul jsem, protože jsem velký patriot, mám rád Krušné hory. Více než deset let jsem neměl doma výstavu a přišlo mi ideální v dnešní těžší době zvolit také odlehčené téma,' řekl Hricko ČTK. Instalovat díla do skleněných vitrín byla podle něj výzva. 'Vymysleli jsme to způsobem, že i fotky levitují. Nemám rád pravidelnost, proto je to různě šejdrem,' řekl. Nejvíce snímků vzniklo v Krušných horách a na Islandu, který považuje Hricko za svou druhou domovinu. Cílem je, aby se návštěvníci výstavy pobavili. K pousmání je řada záběrů, které vypadají jako úplná náhoda. 'Přitom lidé, které jsem zachytil, občas trpěli. Já jsem i takový režisér, vše musí být zahrané tak, aby tomu divák uvěřil,' uvedl autor, který se před prací v terénu pečlivě připravuje. K tomu, aby něco levitovalo, používá i vlastní zařízení. 'Dřív se také dělaly levitace, ale vypadalo to spíše jako surrealistické záběry. Já jsem tomu chtěl vtisknout větší opravdovost, proto jsem začal dělat fotky, které jsou vtipné, dal jsem tomu takový svůj rukopis,' řekl Hricko. Přesah má fotografie, na které je zachycena žena, nad jejímiž dlaněmi se vznášejí písmena z počítačové klávesnice, dohromady dávají v angličtině slova o tom, že je třeba zatočit s rakovinou. Právě s touto nemocí autor bojoval a do nemocnice mu tehdy přátelé přinesli fotoaparát. 'Odvedlo to tehdy mojí pozornost od nemoci a postupně se z toho stala taková vášeň, že jsem opustil povolání geodeta a teď se fotografováním živím a stále je to pro mě i způsob terapie,' uzavřel autor. fir kšJosefa Sousedíka připomene artefakt v novém dopravním terminálu ve Vsetíně
Vsetín 18. dubna (ČTK) - Vsetínského továrníka, vynálezce a politika Josefa Sousedíka (1894 až 1944) připomene artefakt v novém dopravním terminálu ve Vsetíně. Zrekonstruované železniční nádraží se otevře 3. května. Nápad na umístění artefaktu do dopravního terminálu vzešel od členů spolku Josef Sousedík genius Valašska, sdělila dnes ČTK mluvčí vsetínské radnice Jana Raszková. 'Vzhledem k tomu, že terminál je součástí vlakového nádraží, přímo se nabízí, aby podkladem pro tento artefakt byl motorový vlak Slovenská strela, pro nějž Sousedíkova továrna sestrojila mnoho komponent. Mimo jiné pro něj vynalezla unikátní benzinoelektrický systém přenosu energie,' uvedl spoluzakladatel spolku Petr Filgas. Z několika návrhů vybrala komise dílo sochařky Veroniky Plátkové, která artefakt pojmenovala Součinnost. 'Závěsný výtvarný objekt v dopravním terminálu odkazuje na významnou osobnost Josefa Sousedíka. Ve svém díle se zaměřuji pouze na Sousedíkovu vynálezeckou činnost, kde se tematicky přímo nabízí pracovat s motivem Slovenské strely. Objekt je složen ze tří částí. Kus zatočené červené kabiny z akrylátové pryskyřice, prostorové schéma hybridního pohonu z kovu a LED neonu a díl z plexiskla a LED osvětlení, ztvárňující Sousedíkem nakreslenou skicu motoru. Dostáváme se tedy od společného díla, jímž je vlak Slovenská strela, až do Sousedíkovy mysli, k jeho myšlence,' uvedla výtvarnice. Dílo bude odhaleno v pátek 3. května při slavnostním otevření dopravního terminálu. Sousedík proslul mezi světovými válkami jako 'valašský Edison'. Vyučený zámečník se od mládí věnoval elektrotechnice, nejprve opravoval elektrické přístroje, brzy však založil na okraji Vsetína vlastní továrnu. První patent přihlásil Sousedík v roce 1920 a celkem jich měl na kontě více než čtyřicet. Angažoval se také v politice. V roce 1927 se stal vsetínským starostou, funkci vykonával až do konce první republiky a po březnu 1939 se zapojil do odboje. Poprvé byl zatčen v prosinci 1939, podruhé v červenci 1940, kdy strávil půl roku ve vězení v Brně. Po třetím zatčení byl 15. prosince 1944 při výslechu zastřelen. Po únoru 1948 bylo sice jeho jméno zapomenuto, po roce 1989 se ale dočkal řady poct. V roce 2016 dostal in memoriam medaili Za hrdinství. jmk kšUPM na výtvarném bienále v Benátkách představí fotografický projekt Pavla Baňky
Praha 18. dubna (ČTK) - Pro svou první účast na výtvarném bienále v italských Benátkách si Uměleckoprůmyslové museum v Praze (UPM) vybralo fotografický projekt Pavla Baňky Chrámy Imaginace (Temples of Imagination). Výstava v Palazzo Mora, na které UPM spolupracuje s Galerií Cermak Eisenkraft, představí Baňkovy snímky z let 2019 až 2024. Bienále v Benátkách se veřejnosti otevře v sobotu a potrvá do 24. listopadu. ČTK o tom za UPM informovala Radka Potměšilová. Název projektu inspiroval cyklus Chrámy symetrie, u kterého autor použil metodu zrcadlového obrazu spojeného symetricky s tím původním. Projekt Chrámy Imaginace dále obsahuje soubory Post konstrukce, Post kubistické rituály a cyklus na pomezí fotografie a malby Pronikání, který je inspirován autorovým zájmem o tajemné pohyby nebeských těles v nekonečném vesmíru. 'Všechny Baňkovy fotografické obrazy mají společnou vlastnost: jsou realistické a imaginativní zároveň. Tím vytvářejí pomyslný chrám, v němž se otevírá prostor pro divákovu vlastní imaginaci, inspirovanou původními díly autora,' uvedla Potměšilová. Třiaosmdesátiletý Baňka jako fotograf, učitel a mentor v České republice, Spojených státech a Velké Británii ovlivnil generace umělců. Založil také několik významných aktivit, jako je Dům fotografie v Galerii hlavního města Prahy či mezinárodní časopis Fotograf distribuovaný do 30 zemí světa. Pravidelně vystavuje v České republice i v zahraničí. Jeho díla se stala součástí světových fotografických sbírek. Na výtvarném bienále v Benátkách Česko také nabídne metaforu příběhu žirafy Lenky v projektu s názvem Srdce žirafy v zajetí je o dvanáct kilogramů lehčí. Jeho autorka Eva Koťátková v něm zkoumá způsoby setkávání se zvířaty a současně kritizuje násilí i vytěžování přírody. Projekt vybrala odborná porota z 20 návrhů. Podnětem pro něj se stal skutečný příběh žirafy Lenky, která byla v roce 1954 odchycena v Keni. Následně ji převezli do pražské zoo, kde se stala první československou žirafou. V zajetí přežila dva roky, poté bylo její tělo darováno Národnímu muzeu v Praze, kde bylo vystaveno do roku 2000. Bienále výtvarného umění se v Benátkách konalo poprvé v roce 1885, bylo vždy v lichém roce a později se přidalo v každém sudém roce bienále architektury. Také benátské bienále ovlivnila pandemie nemoci covid-19, před čtyřmi lety bylo zrušeno, a přehlídky se tak posunuly. Hlavním kurátorem letošní přehlídky je Adriano Pedrosa z Brazílie. Její téma Foreigners Everywhere (Všudypřítomní cizinci) se zaměří se na různé pocity a polohy jinakosti. Motto je odvozeno od aktivistické skupiny, která kolem roku 2000 v italském Turíně bojovala proti rasismu a xenofobii. jir ptdNová kniha dvou autorek pojednává o roli kultury a umění v diplomacii ČR
Praha 17. dubna (ČTK) - O roli kultury v české zahraniční politice pojednává nová publikace Ambasadoři bohémy: Současná česká kulturní diplomacie a její dilemata. Její autorky Jitka Pánek Jurková a Eliška Tomalová se zaměřují zejména na to, jaká dilemata ve své práci řeší ambasadoři kultury a jaký je stav české kulturní diplomacie. Knihu autorky pokřtí ve čtvrtek v Ústavu mezinárodních vztahů v Praze na Malé Straně. ČTK o tom informovala Petra Přibylová z Českých center. "Kulturní diplomacie je jedním z nástrojů zahraniční politiky, v repertoáru diplomatických možností má ale velmi zvláštní místo, dodává diplomacii lesk a šmrnc a neuzavírá se za zdi velvyslanectví," píše v anotaci knihy, která vychází ve spolupráci s Českými centry, vydavatelství Dokořán. Kniha přibližuje českou kulturní diplomacii a to, čím se kulturní ambasadoři zabývají ve své práci. Jitka Pánek Jurková je generální ředitelka Českých center a tématu kulturní diplomacie se věnuje dlouhodobě. V minulosti například v podcastu Jazzman versus špioni představovala umění a kulturu jako zbraně diplomacie. V sérii pěti dílů zdokumentovala momenty, kdy kultura změnila mezinárodní vztahy. O kulturní diplomacii také přednáší na Fakultě sociálních věcí Univerzity Karlovy (FSV UK). S fakultou je spjata i druhá autorka Eliška Tomalová, která je od roku 2017 vedoucí Katedry evropských studií na Institutu mezinárodních studií FSV UK. Věnuje se diplomacii a zahraniční politice se zaměřením na současné trendy diplomatické praxe, jako jsou právě kulturní diplomacie nebo vědecká diplomacie. vidHelfštýn chystá sezonní výstavu, představí kováře Pavla Tasovského
Přerov 17. dubna (ČTK) - Prostory středověkého hradu Helfštýn u Týna nad Bečvou na Přerovsku zaberou od příštího týdne komorní plastiky, nadrozměrná díla a kované struktury uměleckého kováře, sochaře a restaurátora Pavla Tasovského. Jeho tvorbu hrad představí na sezonní výstavě s názvem V klidu / V pohybu. Jeho většinou nerezové a cortenové artefakty ozdobí galerii hradu a venkovní prostranství na druhém hradním nádvoří. Expozice bude k vidění od soboty 27. dubna do 28. října, řekl ČTK kastelán hradu Jan Lauro. 'Autor nám pro výstavu zapůjčí zhruba tři desítky exponátů. Datum výroby toho nejstaršího je 2006, ale převažovat budou díla z posledních dvou let. Převážnou většinu soch nainstalujeme v galerii na druhém nádvoří. Většinou půjde o plastiky stojící v prostoru. Ty pak doplní desítka závěsných reliéfů a tři větší sochy osadíme na nádvoří před galerií,' uvedl kastelán. Dílo uměleckého kováře a sochaře Pavla Tasovského řada návštěvníků Helfštýna již zná, z jeho dílny pochází například monumentální socha Promethea tyčící se před první hradní branou už více než dvě desetiletí. Je autorem také souboru kovaných šachů umístěných na takzvané Široké hradbě u vstupní brány. 'Dětmi oblíbená houpačka s otáčivým motivem slunce na druhém nádvoří vznikla při jeho účasti na Kovářském fóru,' doplnili zástupci hradu. Pavel Tasovský v roce 1989 založil kovářskou dílnu v Náměšti nad Oslavou, v níž se stále věnuje volné tvorbě, realizacím pro historické objekty i současnou architekturu. Za svou dlouholetou praxi získal řadu ocenění v České republice i v zahraničí. Je oblíbeným tvůrcem řady galeristů. Má za sebou desítky autorských i skupinových výstav. Jeho aktuální díla je možné spatřit v Galerii 12 v Náměšti nad Oslavou. 'Z autorových nedávno představených projektů připomeňme alespoň dvanáct soch Zvěrokruhu, jež krášlí novou kulturní promenádu a stezku kolem řeky Oslavy v místě jeho působiště,' doplnil kastelán. Středověký hrad Helfštýn pořádá celosezonní výstavy pravidelně. Loni mapovala tvorbu uměleckého kováře, sochaře a designéra Radomíra Bárty, o rok dříve to byla výstava aktuálních děl uměleckého kováře Poldiho Habermanna. Loni hrad Helfštýn navštívilo 109.670 lidí. Podle kastelána šlo o jednu z nejúspěšnějších sezon. O rok dříve hrad navštívilo rekordních 116.511 lidí, což byla nejvyšší návštěvnost od zpřístupnění objektu téměř před 50 lety. Alena Horáková kš
NEAKTIVNÍ COOKIES
Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky
dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte
lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.